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Thursday, May 4, 2023

Purpose or mission, goals or objectives, strategies, policies procedures, rules and programs and budget, components of a buisness plan (lecture 10)

PURPOSE OR MISSION

Mission and purpose are two different concepts that are often used interchangeably. According to Forbes, "Mission is the road map to get there. Purpose is the feeling that everyone, from the CEO to the janitor, has when you accomplish what you set out to do. Purpose is when the values are driven by certain behaviors that create the kind of culture that is human-centric." 

In simpler terms, mission describes what a company does to realize its purpose while purpose is why a company exists beyond making money. 

मिशन और उद्देश्य दो अलग-अलग अवधारणाएं हैं जो अक्सर परस्पर उपयोग की जाती हैं। फोर्ब्स के अनुसार, "मिशन वहां पहुंचने का रोड मैप है। उद्देश्य यह भावना है कि सीईओ से लेकर चौकीदार तक हर किसी के पास है कि जब आप जो करने के लिए निर्धारित करते हैं उसे पूरा करते हैं। उद्देश्य तब होता है जब मूल्य कुछ व्यवहारों से प्रेरित होते हैं जो इस प्रकार का निर्माण करते हैं संस्कृति जो मानव-केंद्रित है।

सरल शब्दों में, मिशन वर्णन करता है कि एक कंपनी अपने उद्देश्य को महसूस करने के लिए क्या करती है उद्देश्य यह है कि एक कंपनी पैसा बनाने से परे क्यों मौजूद है।

GOALS OR OBJECTIVES

   STRATEGIES
• Strategies concern with how the organization plans to meet the uncertain and competitive world outside, and makes different assumption as regards the tactic and strength of the competitors. Formulation of a strategy is influenced by the external and internal environments of the organization. The external environmental consists of opportunities, threats and constraints, and the internal environment reflects the strength and weakness of the organization.

• रणनीतियों की चिंता है कि संगठन अनिश्चित और अनिश्चित को कैसे पूरा करने की योजना बना रहा है प्रतिस्पर्धी दुनिया बाहर, और इस संबंध में अलग-अलग धारणा बनाता है प्रतिस्पर्धियों की रणनीति और ताकत। एक रणनीति का निर्माण प्रभावित होता है संगठन के बाहरी और आंतरिक वातावरण द्वारा। बाहरी पर्यावरण में अवसर, खतरे और बाधाएं शामिल हैं, और आंतरिक वातावरण संगठन की ताकत और कमजोरी को दर्शाता है।

POLICY PROCEDURES
Policies may be defined as guide, thinking and action of those who have to make decisions in the course of accomplishment of the enterprise objectives. The following points must be borne in mind while formulating a policy: 
i) Broad outlines, leaving it to the managers to decide within its frame work. 
ii) consistent (Policies should not be contradictory to each other) 
iii) Adequate number (without duplication) 
iv) Sound and practicable 
v) Flexible

नीतियों को उन लोगों के मार्गदर्शन, सोच और कार्रवाई के रूप में परिभाषित किया जा सकता है जिन्हें किसके दौरान निर्णय लेना है? उद्यम के उद्देश्यों की प्राप्ति। एक योजना तैयार करते समय निम्नलिखित बिंदुओं को ध्यान में रखा जाना चाहिए नीति:
i) व्यापक रूपरेखा, प्रबंधकों को अपने फ्रेम वर्क के भीतर निर्णय लेने के लिए छोड़ दिया जाता है।
ii) सुसंगत (नीतियां एक दूसरे के विरोधाभासी नहीं होनी चाहिए)
(iii) पर्याप्त संख्या (दोहराव के बिना)
iv) ध्वनि और व्यावहारिक
v) लचीला


PROCEDURES
OBJECTIVES AND POLICES DO NOT LAY DOWN WAYS AND MEANS THROUGH, WHICH OBJECTIVES ARE ACHIEVED. SO THIS DRAWBACK IS ELIMINATED BY PRODUCER WHICH DETERMINE 
 I) THE SPECIFIC TASKS TO BE PERFORMED 
 II) THE TIME WHEN THESE TASKS WILL BE PERFORMED 
 III) THE PERSONS WHO WILL PERFORM THEM

उद्देश्य और नीतियां उन तरीकों और साधनों को निर्धारित नहीं करती हैं, जिनके माध्यम से उद्देश्य प्राप्त किए जाते हैं। तो इस दोष को निर्माता द्वारा समाप्त कर दिया जाता है जो निर्धारित करता है
I) किए जाने वाले विशिष्ट कार्य
II) वह समय जब ये कार्य किए जाएंगे
III) वे व्यक्ति जो उन्हें निष्पादित करेंगे


RULES
A rule means a decision made by the management regarding what is to be done and what is not to be done in a given situation. Rules do not leave any scope for decision making. Nor do they permit any deviation.

एक नियम का अर्थ है प्रबंधन द्वारा किया गया निर्णय कि किसी दी गई स्थिति में क्या किया जाना है और क्या नहीं किया जाना है। नियम निर्णय लेने के लिए कोई गुंजाइश नहीं छोड़ते हैं। न ही वे किसी भी विचलन की अनुमति देते हैं।

PROGRAMS AND BUDGETING
Programs are large, discrete and well defined tasks. A long-time lag is inevitable between the beginning of a projects and its completion. 
Budget: A budget is plan relating to a period of time, expressed in numerical terms. A budget may cover projected activities of a firm for a definite period of time, providing pre determined standards of performance in the fields of sales, purchases, production, income, expenditure, investment and profit. The standards are set considering the objectives and resource position of the enterprise. They also serve as a basis of evaluating the performance in various fields, and for correcting the deviations and deficiencies, if any.
कार्यक्रम बड़े, असतत और अच्छी तरह से परिभाषित कार्य हैं। एक परियोजना की शुरुआत और उसके पूरा होने के बीच एक लंबा अंतराल अपरिहार्य है।
बजट: एक बजट समय की अवधि से संबंधित योजना है, जिसे संख्यात्मक शब्दों में व्यक्त किया जाता है। एक बजट एक निश्चित अवधि के लिए एक फर्म की अनुमानित गतिविधियों को कवर कर सकता है, बिक्री, खरीद, उत्पादन, आय, व्यय, निवेश और लाभ के क्षेत्र में प्रदर्शन के पूर्व निर्धारित मानक प्रदान करता है। उद्यम के उद्देश्यों और संसाधन स्थिति को ध्यान में रखते हुए मानक निर्धारित किए जाते हैं। वे विभिन्न क्षेत्रों में प्रदर्शन का मूल्यांकन करने और विचलन और कमियों, यदि कोई हो, को ठीक करने के लिए एक आधार के रूप में भी काम करते हैं।

OBJECTIVE OF BUDGETING
• 1. Planning the action to be pursued within a specific period. 
• 2. Coordinating the activities in different fields of enterprises. 
• 3. Controlling: Deviations and deficiencies can be corrected. 
• 4. Motivation: Budgeting provides specific goals-which can be accomplished

• 1. प्रेरणा: बजट विशिष्ट लक्ष्य प्रदान करता है- जिसे पूरा किया जा सकता है
• 2. Coordinating the activities in different fields of enterprises. 
• 3. Controlling: Deviations and deficiencies can be corrected. 
• 4. Motivation: Budgeting provides specific goals-which can be accomplished

COMPONENTS OF BUISNESS PLANS
1. Executive summary 
2. Business description 
3. Market analysis 
4. Competitive analysis 
5. Sales and marketing plan 
6. Operating plan 
7. Management team 
8. Financial plan 
9. Appendix 

1. कार्यकारी सारांश
2. व्यापार विवरण
3. बाजार विश्लेषण
4. प्रतिस्पर्धी विश्लेषण
5. बिक्री और विपणन योजना
6. ऑपरेटिंग प्लान
7. प्रबंधन टीम
8. वित्तीय योजना
9. परिशिष्ट


                                                                                                                                                                      




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