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Sunday, May 7, 2023

Pricing policy, various pricing methods (lecture 18)

 PRICING POLICY

• A pricing policy is a company’s approach to determining the price at which it offers a good or service to the market. Pricing policies help companies make sure they remain profitable and give them the flexibility to price separate products differently.

• There are different types of pricing policies that companies use to determine how much they should charge for their products or services. Here are some of them:

Cost-based pricing policy: This policy calculates the average cost of production for a good or service and then accounts for the profit margin your company desires. 

Value-based pricing policy: Some companies have to respond to what consumers are willing to pay for a product. To do this, they use value-based pricing, which sets prices according to what consumers think your product is worth. 

Demand-based pricing policy: This policy considers how much demand there is for a product or service and adjusts prices accordingly. 

Competition-based pricing policy: This policy sets prices based on what competitors are charging for similar products or services. 

• There are also different types of pricing methods that companies use to determine how much they should charge for their products or services. Here are some of them: 

Cost-plus pricing: This method adds a markup percentage to the cost of goods and services. 

Value-based pricing: This method sets prices based on what consumers think your product is worth. 

Penetration pricing: This method sets low prices initially to gain market share. 

Price skimming: This method sets high prices initially and then lowers them over time. 

Dynamic pricing: This method adjusts prices based on supply and demand

 मूल्य निर्धारण नीति

• एक मूल्य निर्धारण नीति उस कीमत को निर्धारित करने के लिए एक कंपनी का दृष्टिकोण है जिस पर यह बाजार के लिए एक अच्छा या सेवा प्रदान करता है। मूल्य निर्धारण नीतियां कंपनियों को यह सुनिश्चित करने में मदद करती हैं कि वे लाभदायक रहें और उन्हें अलग-अलग उत्पादों को अलग-अलग मूल्य देने की फ़्लैक्सिबिलिटी दें।

• विभिन्न प्रकार की मूल्य निर्धारण नीतियां हैं जो कंपनियां यह निर्धारित करने के लिए उपयोग करती हैं कि उन्हें अपने उत्पादों या सेवाओं के लिए कितना शुल्क लेना चाहिए। यहाँ उनमें से कुछ हैं:

लागत-आधारित मूल्य निर्धारण नीति: यह नीति किसी वस्तु या सेवा के लिए उत्पादन की औसत लागत की गणना करती है और फिर आपकी कंपनी की इच्छा के लाभ मार्जिन के लिए जिम्मेदार है।

मूल्य-आधारित मूल्य निर्धारण नीति: कुछ कंपनियों को जवाब देना होगा कि उपभोक्ता किसी उत्पाद के लिए भुगतान करने के इच्छुक हैं। ऐसा करने के लिए, वे मूल्य-आधारित मूल्य निर्धारण का उपयोग करते हैं, जो उपभोक्ताओं को लगता है कि आपके उत्पाद के लायक है, उसके अनुसार कीमतें निर्धारित करता है।

मांग-आधारित मूल्य निर्धारण नीति: यह नीति मानती है कि किसी उत्पाद या सेवा के लिए कितनी मांग है और तदनुसार कीमतों को समायोजित करती है।

प्रतिस्पर्धा-आधारित मूल्य निर्धारण नीति: यह नीति इस आधार पर कीमतें निर्धारित करती है कि प्रतिस्पर्धी समान उत्पादों या सेवाओं के लिए क्या शुल्क ले रहे हैं।

• विभिन्न प्रकार के मूल्य निर्धारण विधियां भी हैं जो कंपनियां यह निर्धारित करने के लिए उपयोग करती हैं कि उन्हें अपने उत्पादों या सेवाओं के लिए कितना शुल्क लेना चाहिए। यहाँ उनमें से कुछ हैं:

लागत-प्लस मूल्य निर्धारण: यह विधि माल और सेवाओं की लागत में एक मार्कअप प्रतिशत जोड़ती है।

मूल्य-आधारित मूल्य निर्धारण: यह विधि इस आधार पर कीमतें निर्धारित करती है कि उपभोक्ताओं को लगता है कि आपका उत्पाद मूल्यवान है।

पेनेट्रेशन मूल्य निर्धारण: यह विधि बाजार हिस्सेदारी हासिल करने के लिए शुरू में कम कीमतों को निर्धारित करती है।

मूल्य स्किमिंग: यह विधि शुरू में उच्च कीमतों को निर्धारित करती है और फिर उन्हें समय के साथ कम करती है।

गतिशील मूल्य निर्धारण: यह विधि आपूर्ति और मांग के आधार पर कीमतों को समायोजित करती है

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