-->

Tuesday, May 2, 2023

MANAGEMENT FUNCTIONS: ROLES AND ACTIVITY (Lecture 08)

  MANAGEMENT

• Henri Fayol defined management, as the conduct of affairs of a business, moving its objective through a continuous process of improvement and optimization of resources via the essential management functions. The manager has to forecast and plan, to organize to command, to co-ordinate, and to control the business for attaining its goals.

• Management may in short be called a science of decision-making or a science of choice. A farmer has to make judicious decisions on the use of scarce resources, having alternative uses to obtain the maximum profit and family satisfaction on a continuous basis from the farm as a whole.


IMPORTANCE OF MANAGEMENT

• 1. The very success or failure, even the very survival of an enterprise depends on its management. The economy and effectiveness with which managerial functions are performed are an index of its successful operations. It is the management, which provides effectiveness to human efforts. 

• 2. Management plays an impressive role on the performance of four key tasks, namely, achieving economic performance, creating productive work, managing the social impact and responsibility of a business and managing the time dimension. 

• 3. Joseph Schumpeter, the great economist viewed management and entrepreneurs as the „engine of growth" . 

• 4. Management is the driving force and shows how best man could make effective utilization of world scarce resources and make a substantial contribution to the progress and well being of a given society. 

• 5. Management while taking cognizance of the changing conditions and providing foresight and imagination is constantly on the run for improvement. 

• 6. Orderliness is the keynote of management and this is the guiding star for the effective and successful performance of trying and difficult endeavours and tasks of managers .

ELEMENTS OF MANAGEMENT

• There are two dimensions of it:- 

• Human dimension: It is related to skill and ability of people. 

• Technical dimension: It is related to intellectual capacity of people thereby efficient execution of activities. Among these two, human dimension is very important. 

• Management is an art but not science. But every manager should use the Management principles, knowledge, skill and past experience as guidance to successfully operate the firm. 

• Good management is the key to success of firm. 

• Successful managers stimulate highest potential returns from the given resources by recognizing the optimality of input use, enterprise combination and by minimizing the risk through plans and programmes.

FUNCTIONAL APPROACH TO MANAGEMENT

• Recently developed concept of management, is to view management as series of functions. These are: • 1. Planning 

• 2. Organizing 

• 3. Directing 

• 4. Controlling 

• 5. Co-ordinating 

• 6. Communicating 

• 7. Motivating

ROLES OF MANAGEMENT

• Recruitment of managers & employees. 

• Allowance of fund. 

• Shut down any activity & start the other.

ACTIVITIES OF MANAGEMENT

• The activities of management functions include planning, organizing, staffing, directing, and controlling. 

 • Planning involves setting goals and objectives for the organization and determining how to achieve them. 

• Organizing refers to the way managers distribute resources, delegate tasks, structure departments, set staffing levels, etc. 

• Staffing involves recruiting, hiring, training, and developing employees. 

• Directing involves motivating employees to achieve organizational goals. 

• Controlling involves monitoring employee performance and making necessary changes to ensure that goals are being met. 


प्रबंधन

• हेनरी फेयोल ने प्रबंधन को एक व्यवसाय के मामलों के संचालन के रूप में परिभाषित किया, जो अपने उद्देश्य को एक के माध्यम से आगे बढ़ा रहा है आवश्यक प्रबंधन के माध्यम से संसाधनों के सुधार और अनुकूलन की निरंतर प्रक्रिया कार्यों। प्रबंधक को पूर्वानुमान और योजना बनानी होती है, आदेश देने के लिए व्यवस्थित करने, समन्वय करने और नियंत्रित करने के लिए अपने लक्ष्यों को प्राप्त करने के लिए व्यवसाय।

• प्रबंधन को संक्षेप में निर्णय लेने का विज्ञान या पसंद का विज्ञान कहा जा सकता है। एक किसान को करना है दुर्लभ संसाधनों के उपयोग पर विवेकपूर्ण निर्णय लें, अधिकतम प्राप्त करने के लिए वैकल्पिक उपयोग करें समग्र रूप से खेत से निरंतर आधार पर लाभ और पारिवारिक संतुष्टि।


प्रबंधन का महत्व

• 1. बहुत सफलता या विफलता, यहां तक कि एक उद्यम का अस्तित्व उसके प्रबंधन पर निर्भर करता है। अर्थव्यवस्था और प्रभावशीलता जिसके साथ प्रबंधकीय कार्य किए जाते हैं, इसका एक सूचकांक है सफल ऑपरेशन। यह प्रबंधन है, जो मानव प्रयासों को प्रभावशीलता प्रदान करता है।

• 2. प्रबंधन चार प्रमुख कार्यों के प्रदर्शन पर एक प्रभावशाली भूमिका निभाता है, अर्थात्, प्राप्त करना आर्थिक प्रदर्शन, उत्पादक कार्य बनाना, सामाजिक प्रभाव और जिम्मेदारी का प्रबंधन करना एक व्यवसाय और समय आयाम का प्रबंधन।

• 3. जोसेफ शुम्पीटर, महान अर्थशास्त्री ने प्रबंधन और उद्यमियों को "इंजन" के रूप में देखा विकास की संख्या"।

• 4. प्रबंधन प्रेरक शक्ति है और दिखाता है कि मनुष्य इसका प्रभावी उपयोग कैसे कर सकता है विश्व दुर्लभ संसाधन और प्रगति और कल्याण में पर्याप्त योगदान देते हैं समाज दिया।

• 5. बदलती परिस्थितियों का संज्ञान लेते हुए और दूरदर्शिता प्रदान करते हुए प्रबंधन और कल्पना लगातार सुधार के लिए भाग रही है।

• 6. सुव्यवस्था प्रबंधन की मुख्य बात है और यह प्रभावी और प्रभावी के लिए मार्गदर्शक सितारा है। प्रबंधकों के कठिन प्रयासों और कार्यों का सफल प्रदर्शन।

प्रबंधन के तत्व

• इसके दो आयाम हैं: –

• मानव आयाम: यह लोगों के कौशल और क्षमता से संबंधित है।

• तकनीकी आयाम: यह लोगों की बौद्धिक क्षमता से संबंधित है जिससे कुशल गतिविधियों का निष्पादन। इन दोनों में, मानव आयाम बहुत महत्वपूर्ण है।

• प्रबंधन एक कला है लेकिन विज्ञान नहीं है। लेकिन हर प्रबंधक को इसका उपयोग करना चाहिए प्रबंधन सिद्धांत, ज्ञान, कौशल और पिछले अनुभव मार्गदर्शन के रूप में फर्म को सफलतापूर्वक संचालित करें।

• अच्छा प्रबंधन फर्म की सफलता की कुंजी है।

• सफल प्रबंधक दिए गए संसाधनों से उच्चतम संभावित रिटर्न को प्रोत्साहित करते हैं इनपुट उपयोग, एंटरप्राइज़ संयोजन की इष्टतमता को पहचानना और कम से कम करना योजनाओं और कार्यक्रमों के माध्यम से जोखिम।

प्रबंधन के लिए कार्यात्मक दृष्टिकोण

• हाल ही में विकसित अवधारणा प्रबंधन, प्रबंधन को इस रूप में देखना है कार्यों की श्रृंखला। ये हैं: • 1. नियोजन

• 2. आयोजन

• 3. निर्देशन

• 4. नियंत्रण

• 5. समन्वय

• 6. संचारण

• 7. प्रेरित

प्रबंधन की भूमिका

• प्रबंधकों और कर्मचारियों की भर्ती।

• निधि का भत्ता।

• किसी भी गतिविधि को बंद करें और दूसरी शुरू करें।

प्रबंधन की गतिविधियाँ

• प्रबंधन कार्यों की गतिविधियों में योजना, आयोजन शामिल हैं, स्टाफिंग, निर्देशन और नियंत्रण।

• योजना में संगठन के लिए लक्ष्य और उद्देश्य निर्धारित करना शामिल है और यह निर्धारित करना कि उन्हें कैसे प्राप्त किया जाए।

• आयोजन प्रबंधकों को संसाधनों को वितरित करने, कार्यों को सौंपने के तरीके को संदर्भित करता है, संरचना विभाग, स्टाफिंग स्तर निर्धारित करना, आदि।

• स्टाफिंग में कर्मचारियों की भर्ती, भर्ती, प्रशिक्षण और विकास शामिल है।

• निर्देशन में संगठनात्मक लक्ष्यों को प्राप्त करने के लिए कर्मचारियों को प्रेरित करना शामिल है।

• नियंत्रण में कर्मचारी के प्रदर्शन की निगरानी करना और बनाना शामिल है यह सुनिश्चित करने के लिए आवश्यक परिवर्तन कि लक्ष्यों को पूरा किया जा रहा है।

No comments:

Post a Comment

Agri Business Management ABM5221 Notes Hindi and English medium

INDIRA GANDHI AGRICULTURAL UNIVERSITY AGRI BUSINESS MANAGEMENT HINDI AND ENGLISH MEDIUM NOTES: - 1. Transformation of agriculture into agr...