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Saturday, May 6, 2023

Marketing mix and marketing strategies: Consumer behavior analysis (Lecture 16)

 MARKETING MIX

• A marketing mix includes multiple areas of focus as part of a comprehensive marketing plan. The term often refers to a common classification that began as the 4 Ps: product, price, placement, and promotion.

• WHAT ARE 4P’S ? 

• Product 

This represents an item or service designed to satisfy customer needs and wants. To effectively market a product or service, it's important to identify what differentiates it from competing products or services. It's also important to determine if other products or services can be marketed in conjunction with it.

• Price  

The sale price of the product reflects what consumers are willing to pay for it. Marketing professionals need to consider costs related to research and development, manufacturing, marketing, and distribution—otherwise known as cost-based pricing. Pricing based primarily on consumers' perceived quality or value is known as value-based pricing. 

• Placement

When determining areas of distribution, it's important to consider the type of product sold. Basic consumer products, such as paper goods, often are readily available in many stores. Premium consumer products, however, typically are available only in select stores.

•Promotion

Joint marketing campaigns are called a promotional mix. Activities might include advertising, sales promotion, personal selling, and public relations. One key consideration is the budget assigned to the marketing mix. Marketing professionals carefully construct a message that often incorporates details from the other three Ps when trying to reach their target audience. Determination of the best mediums to communicate the message and decisions about the frequency of the communication also are important.

CONSUMER BEHAVIOR ANALYSIS

• Consumer behavior analysis is the study of how people make decisions about what they buy, want, need, or act in regards to a product, service, or company. 

• It is the use of behavior principles, usually gained experimentally, to interpret human economic consumption. 

• A customer behavior analysis is a qualitative and quantitative observation of how customers interact with your company. You begin by segmenting customers into buyer personas based on their shared interests. Then, observe each group at their respective stage in the customer journey to see how the different personas interact with your company.  

 विपणन मिश्रण

• एक विपणन मिश्रण में एक व्यापक विपणन योजना के हिस्से के रूप में फोकस के कई क्षेत्र शामिल हैं। यह शब्द अक्सर एक सामान्य वर्गीकरण को संदर्भित करता है जो 4 पीएस के रूप में शुरू हुआ: उत्पाद, मूल्य, प्लेसमेंट और प्रचार।

• 4P'S क्या हैं?

•उत्पाद

यह ग्राहक की जरूरतों और इच्छाओं को पूरा करने के लिए डिज़ाइन किए गए आइटम या सेवा का प्रतिनिधित्व करता है। किसी उत्पाद या सेवा को प्रभावी ढंग से बाजार में लाने के लिए, यह पहचानना महत्वपूर्ण है कि इसे प्रतिस्पर्धी उत्पादों या सेवाओं से क्या अलग करता है। यह निर्धारित करना भी महत्वपूर्ण है कि क्या अन्य उत्पादों या सेवाओं को इसके साथ संयोजन के रूप में विपणन किया जा सकता है।

•दाम

उत्पाद का बिक्री मूल्य दर्शाता है कि उपभोक्ता इसके लिए क्या भुगतान करने को तैयार हैं। विपणन पेशेवरों को अनुसंधान और विकास, विनिर्माण, विपणन और वितरण से संबंधित लागतों पर विचार करने की आवश्यकता है - अन्यथा लागत-आधारित मूल्य निर्धारण के रूप में जाना जाता है। मुख्य रूप से उपभोक्ताओं की कथित गुणवत्ता या मूल्य के आधार पर मूल्य निर्धारण को मूल्य-आधारित मूल्य निर्धारण के रूप में जाना जाता है।

•नियोजन

वितरण के क्षेत्रों का निर्धारण करते समय, बेचे गए उत्पाद के प्रकार पर विचार करना महत्वपूर्ण है। बुनियादी उपभोक्ता उत्पाद, जैसे कागज के सामान, अक्सर कई दुकानों में आसानी से उपलब्ध होते हैं। प्रीमियम उपभोक्ता उत्पाद, हालांकि, आमतौर पर केवल चुनिंदा दुकानों में उपलब्ध होते हैं।

•पदोन्नति

संयुक्त विपणन अभियानों को प्रचार मिश्रण कहा जाता है। गतिविधियों में विज्ञापन, बिक्री प्रचार, व्यक्तिगत बिक्री और जनसंपर्क शामिल हो सकते हैं। एक महत्वपूर्ण विचार विपणन मिश्रण को सौंपा गया बजट है। विपणन पेशेवर सावधानीपूर्वक एक संदेश का निर्माण करते हैं जो अक्सर अपने लक्षित दर्शकों तक पहुंचने की कोशिश करते समय अन्य तीन पीएस से विवरण शामिल करता है। संदेश को संप्रेषित करने के लिए सर्वोत्तम माध्यमों का निर्धारण और संचार की आवृत्ति के बारे में निर्णय भी महत्वपूर्ण हैं।

उपभोक्ता व्यवहार विश्लेषण

• उपभोक्ता व्यवहार विश्लेषण इस बात का अध्ययन है कि लोग किसी उत्पाद, सेवा या कंपनी के संबंध में क्या खरीदते हैं, चाहते हैं, आवश्यकता करते हैं या कार्य करते हैं, इसके बारे में निर्णय लेते हैं।

• यह व्यवहार सिद्धांतों का उपयोग है, आमतौर पर मानव आर्थिक खपत की व्याख्या करने के लिए प्रयोगात्मक रूप से प्राप्त किया जाता है।

• एक ग्राहक व्यवहार विश्लेषण एक गुणात्मक और मात्रात्मक अवलोकन है कि ग्राहक आपकी कंपनी के साथ कैसे बातचीत करते हैं। आप ग्राहकों को उनके साझा हितों के आधार पर खरीदार व्यक्तित्व में विभाजित करके शुरू करते हैं। फिर, ग्राहक यात्रा में अपने संबंधित चरण में प्रत्येक समूह का निरीक्षण करें यह देखने के लिए कि विभिन्न व्यक्तित्व आपकी कंपनी के साथ कैसे बातचीत करते हैं।

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